PERSOONLIJKE PRESENTATIE MET DE ELEVATOR PITCH
Kun je kort en krachtig jouw statement maken?
Onderstaand een "sneak preview" uit het Focused Foreward Workshop Weekend. Met dank aan de redactie van Professionals FNV.
Toen ik in de jaren ’80 de arbeidsmarkt ‘bestormde’ was solliciteren eigenlijk heel simpel. Je schreef een brief, die vooral niet teveel afweek van al die andere brieven. Je CV moest goed op orde zijn en je werd aangenomen op je kwaliteiten en je ijzersterke motivatie. Solliciteren anno 2017 is "another piece of cake".
DE EERSTE INDRUK
Bij een van mijn werkgevers zat ik in de ‘sollicitatie adviescommissie’ voor een bepaalde functiegroep. Er was een vacature en er kwamen echt veel brieven binnen. De eerste selectie ging niet op basis van de brief en ook niet op basis van het CV: sollicitanten die niet de moeite hadden genomen om de envelop er verzorgd uit te laten zien, kregen ongelezen een afwijzing. Dat kon al zijn vanwege een slordig geplakte postzegel. Die tijd is voorbij. Maar één ding is niet veranderd: de eerste indruk moet goed zijn.
OPVALLEN
Solliciteren gaat allang niet meer (alleen) met het schrijven van een sollicitatiebrief. En al helemaal niet meer met een brief die algemeen begint of heel erg lijkt op al die andere brieven. Je moet juist opvallen. Eruit springen. Blijven hangen in het hoofd van degenen die selecteren.
Tegenwoordig kom je vaker aan een baan via je netwerk, of via een creatieve manier van solliciteren via social media (een VLOG bijvoorbeeld) of doordat je op een slimme manier gebruik maakt van social media die tot je beschikking staan.
OPEN DEUR
Het lijkt misschien op het intrappen van een open deur, maar het gaat nogal eens fout. Je profielfoto op social media is never, nooit een gezellig vakantiekiekje en ook geen leuke groepsfoto, waar jij jezelf hebt uitgeknipt. Een baan zoeken is serious business, dus je profielfoto is professioneel en zakelijk. Je begaat dus ook niet die andere ‘doodzonde’, het plaatsen van foto’s van dat feest waar je helemaal los ging en niet meer weet hoe of met wie je thuiskwam. En sterke meningen over controversiële onderwerpen? Niet doen! Als je een heel sterke behoefte hebt dat allemaal wel te delen, doe het dan op een ander, besloten, account.
Dat je vacaturesites, pagina’s over jouw vakgebied en -zakelijke- interesses volgt, dat lijkt me helder.
ZET JE ‘MERK’ NEER
Maar hoe doe je dat, op zo’n manier gebruik maken van je netwerk en social media, dat je blijft hangen? Je weet natuurlijk wat jouw specifieke talent is. Misschien kun je nog wat hulp gebruiken om dat goed te formuleren?
Zonder een goede elevator pitch kom je niet ver. Het is je visitekaartje. Voor je bestaande netwerk, maar ook als je eens onverwacht iemand tegenkomt die je verder kan helpen in het vinden van een (andere) baan. En je staat nooit meer met je mond vol tanden als tijdens een sollicitatiegesprek wordt gevraagd waarom jij moet worden aangenomen. En ja, het gebeurt nog steeds dat sollicitanten bij die vraag beginnen te stotteren. Heb jij nog geen goede elevator pitch?
Maar dan…. Je weet wat jou uniek maakt. Je kunt beknopt vertellen wie je bent en wat je kunt. Via social media kun jij je ‘merk’ goed neerzetten. Je wordt uitgenodigd voor een sollicitatiegesprek. Vrouwen blijken dan nogal eens te bescheiden. Mannen blijken zich in real life vaak beter te verkopen dan vrouwen. Dat ga jij je niet laten gebeuren, natuurlijk!
ELEVATOR PITCH: IN 60 SECONDEN ZEGGEN WAAR JE VOOR STAAT
De elevator pitch: in 120 seconden zeggen wie jij bent, wat je doet en waar je goed in bent. Misschien heb je wel eens meegemaakt dat je onverwachts en in een korte tijd iets over jezelf moest vertellen? Dat kan op ieder willekeurig moment plotseling gebeuren en juist dan vind je de juiste woorden niet. Het is dus de kunst om je ‘mondelinge visitekaartje’ paraat te hebben. Lees hier hoe je tot zo’n visitekaartje komt en hoe je het levendig houdt.
WAT IS EEN ELEVATOR PITCH?
De ‘elevator pitch’ is een korte persoonlijke presentatie van jou en jouw werk. Zo kort, dat je het in de lift aan iemand kunt vertellen, nog voordat hij of zij uitstapt. In deze liftpresentatie heb je ongeveer 120 seconden de tijd om jezelf, je werk, product of bedrijf te presenteren. Tussen de 1e en 10e verdieping zeg je waar je voor staat. De elevator pitch is een compacte, duidelijke beschrijving van je werkzaamheden en waarden. Dit alles met passie overgebracht.
WAAROM EEN ELEVATOR PITCH?
Het belang van een korte persoonlijke presentatie is dat je helder, met passie en overtuigend kunt vertellen wat jij voor de ander kunt betekenen. Een presentatie of elevator pitch voorbereiden is handig omdat je dan de woorden die belangrijk voor je zijn, paraat hebt. Als jij jouw teksten goed hebt voorbereid, heb je voldoende bagage om telkens weer de goede woorden te vinden en kun je aandacht houden voor je gesprekspartner.
WAT ZIJN MIJN KWALITEITEN?
Om een goede elevator pitch te schrijven is het noodzakelijk dat je weet waar je goed in bent. Dat je weet waar je kwaliteiten liggen. Je hebt die sterke punten natuurlijk zelf voor een groot deel in de loop van je leven geleerd of gezien. Maar het komt ook vaak voor dat dingen die jij als vanzelfsprekend beschouwd, door anderen als jouw kwaliteit worden gezien. Voor hen is dat namelijk niet zo vanzelfsprekend. Jij ziet jouw kwaliteiten niet eens meer! Het kan je dus helpen om je omgeving, vrienden, collega’s, familie te vragen wat zij beschouwen als jouw kwaliteiten.
SCHRIJF EEN EIGEN ELEVATOR PITCH (60 WOORDEN)
Als je de tekst af hebt kun je hem aan anderen voorleggen. Plaats bijv. je tekst onder ‘summary’ op je LinkedIn profiel en vraag je netwerk om feed-back op je tekst. Waar sta je voor? Een goede tekst schrijven, is het startpunt. Kort vertel je wat je doet , voor wie je dat doet, wat de waarde ervan voor de ander is en wat jij belangrijk vindt.
JE KUNT DE INHOUD VAN JE ELEVATOR PITCH ALS VOLGT OPBOUWEN
Naam en beroep. Leg je beroep uit in benefits voor jouw doelgroep. Wat kun jij betekenen? Waarmee help jij de ander? Wat is bijzonder aan jou? Wat zijn persoonlijke waarden van jou? Authenticiteit. Wees oprecht. Gebruik woorden die de ander begrijpt. Kort en krachtig. Begin of eindig met een vraag. Vervang Engelse woorden door Nederlandse. Spreek in de actieve vorm: Ik wil i.p.v. ik zou willen. Eventueel een kort voorbeeld van wat jij doet.
Wat ik goed kan is… Ik geniet daarvan omdat… Ik doe dat graag voor........
JEZELF NATUURLIJK PRESENTEREN
Schenk vooral aandacht aan de persoonlijke kant van de presentatie en de manier waarop je dat doet: houding, beweging, stem, overdracht en contact. Een persoonlijke presentatie vraagt immers lef, authenticiteit, creativiteit en aandacht.
TIPS
Houding: energiek, rechtop, met plezier. Sta op 2 benen voor voldoende stevigheid. Laat je handen vrij, zodat ze mee kunnen bewegen op de gesproken tekst. Spreek duidelijk en kijk of de ander je begrijpt. Luister actief naar de ander en laat dat merken door te knikken, te hummen enz.
GEBRUIK VAN DE ELEVATOR PITCH IN DE PRAKTIJK
Deze korte presentatie is heel geschikt voor conferenties, recepties en andere ontmoetingen. Afhankelijk van de bijeenkomst kun je ook een langere presentatie voorbereiden. Deze persoonlijke presentatie verandert telkens, omdat jij jezelf ontwikkelt en omdat jouw contacten steeds verschillend zijn. Op een verjaardagsfeestje zul je andere woorden gebruiken dan tussen vakgenoten. Schrijf verschillende teksten voor verschillende doelgroepen en pas ze telkens aan.
Houd de presentatie levend, met elke keer een passend voorbeeld. Oefen de teksten en laat ze dan weer los. Niets is dodelijker dan een opgezegd verhaal. Je verliest dan het contact met je gesprekspartner.
INTERESSE IN DE TRAINING PERSOONLIJKE PRESENTATIE MET DE ELEVATOR PITCH?
Bel Hans van den Bosch 06 - 223 757 93